Istoricul Şcolii


Istoricul şcolii

Inceputurile scolii se leaga de dorinta strabunilor de a se lumina din intelepciunea cartilor. Cu 156 ani in urma, in anul 1852, cativa copii au inceput sa invete mestesugul slovelor in casa dascalului bisericesc Ioan Mironovici. In acest an, Ioan Mironovici termina scoala cantorala la Cernauti,"...in care respica in testemoniu ca si invatatoriu deplin". Din memoriile sale pastrate in colectia de documente ale scolii reiese ca nu si-a putut asigura existenta ca dascal bisericesc, autoritatile austro-ungare nepermitand plata unor simbriasi secundari pentru cultul ortodox. "Si nefiind datinati poporenii sa tina un cantor bisericesc am hotarat sa-mi castig in alt mod sub atentia mea am luat copii sa invete.Vadinduoa parohul Emanoil Ioaspescul au spus protopopului, acesta au facut aratare la Judecatoria Politica, apoi au venit amandoi si au incercat copii... si am tinut si scoala si cantorala cu 105 florini pana in 1858." Insistenta intemeietorului invatamantului din comuna Frumosu, sprijinita si de alti factori a gasit ecou la autoritatile Campulungului. Acestea s-au deplasat in localitate si a obligat poporul sa contribuie cu dari pentru functionarea scolii. Vazand dragostea copiilor pentru carte cetatenii au hotarat sa construiasca o scoala. "Si s-au obligat poporul-consmneaza Ioan Mironovici in primele pagini ale cronicii scolii scrise de el- ca vor face scoala si loc pentru scoala au hotarat si inca sase stanjeni de lemne au hotarat si cu aceste obligatiuni s-au trimis protocol la Ocarmuirea Terii." Desi in intentia autoritatilor ocupate era de a infaptui politica de deznationalizare, efortul cetatenilor s-a concretizat in crearea unei scoli cu limba de predare romana. Abia mai tarziu, apar in arhivele scolii consemnari, statistici sau procese verbale de inspectii in limba germana. Cu multa mandrie consemneaza el in acest sens ca: "...si nu era in toata pretura Campulungului alte scoli romane si dupa aceasta s-au urdzit si alte scoli." In aceiasi cronica se mentioneaza la 1858, 21 de copii scolari, ocazie cu care, protoereul judetean Ioan Chibici ridica salariul lui Ioan Mironovici la 105 florini anual, dispune aprovizionarea scolii cu lemne de foc si plata unui servitor. Prin ordinul inspectoratului scolar, nr475 din 1 octombrie 1873, circumstanta scolara Frumosu se divizeaza in doua: Frumosu si Deia, ambele cu cate un post. Ioan Miranovici devine diriginte si i se mareste salariul la 350 florini anual.

In ceea ce priveste procesul de invatamant ce se facea in cadrul Scolii Frumosu,nu se deosebea prea mult de cel facut in toate scolile din vremea aceea.La inceput,cand se facea in casa parohiala era foarte redus si se rezuma la invatarea scrierii si cititului cartilor religioase,probabil si unele cunostinte de aritmetica,geografie sau istorie,intrucat, unul din primii sai elevi,Pamfil Pojar ajunge mai tarziu invatator al acestei scoli.Metoda principala era aceea a buchisirii si memorarii mecanice si amintirile lui Ioan Creanga despre scoala sunt intrutotul valabile si pentru inceputurile de aici.Scolarizarea copiilor nu se putea face in intregime.Asa de exemplu,in anul scolar 1895/1896 dupa situatia consemnata in arhivele existente din numarul de 235 de copii scolari apti,"...sunt inscoliti un numar de 87 de baieti si 67 de fete."Un procent de scolarizare de numai 65%,iar frecventa este mentionata ca foarte slaba din cauza bolilor si greutatilor materiale.Spre sfarsitul veacului al XIX-lea organizarea scolii intra tot mai mult in modul de organizare austriac.Elevii primesc certificate de absolvire(testemonii),in care li se specifica confesiunea greco-ortodoxa si li se da calificativul bine sau rau.In aceasta perioada apar si copii de nationalitate germana.La 13 mai 1896 Oberschull inspector Vasile Turturean constata pregatirea buna a copiilor germani.Preocuparile de orientare proaustriaca devin tot mai evidente.autoritatile scolare insista tot mai mult pe aceasta linie.Semnificativ este faptul ca la 4 octombrie,cu ocazia sarbatoririi zilei onomastice a imparatului Franz Iosef,participa inspectorul Nicu Tarasievici.

Cu aceasta ocazie,precum si cu ocazia zilei de 19 noiembrie 1896,copiii au fost dusi la biserici unde s-au adus rugaciuni de multumire pentru imparat si pentru imparateasa Elisabeta.Folosirea invatamantului pentru a supune populatia tot mai mult autoritatilor ocupante era tot mai evidenta.Am fi totusi nedrepti daca nu am recunoaste scolii vechi,care s-a zbatut din greutatile inceputului si meritele sale.In cadrul scolii acesteia copiii au deprins insemnate cunostinte de agricultura(gradinarit).La fel,desi educatia se facea prin metoda constrangerii se punea accentul pe educatia morala,se cultiva respestul fata de oameni,fata de batrani in special.Vechea scoala din Frumosu,"...a fost asa cum a fost vremea-scrie Ion Suhani-si cum au inteles invatatorii sa o faca si invatamantul asa cum a fost el,a reusit sa imprastie negurile satului si sa indrepte ochii spre locul de unde rasare soarele."